14.

(na) RWANIEC

na dwie keksówki
Ciasto:
20 gram drożdży
150 ml mleka (ciepłego)
400 g mąki
40 g cukru (ja dałam mniej)
2 jajka
1/2 łyżeczki soli
2 łyżki masła
Nadzienie:
2 łyżki masła
30 g cukru brązowego
cynamon-2 łyżeczki
kakao - 2 łyżeczki (wszystko oprócz masła wymieszać w małej miseczce)



Zrobić zaczyn z mleka, drożdży, jednej łyżki mąki i łyżki cukru. Odstawić do wyrośnięcia. Składniki suche wymieszać w misce. Masło rozpuścić i odstawić do wystygnięcia. Kiedy drożdże ładnie wyrosną, wbijamy do suchej mieszanki w misce dwa jajka, wlewamy roztopione masło i dopiero NA KOŃCU drożdże. I teraz uwaga! Nie mając czasu wymieszałam ciasto mikserem ze specjalnymi końcówkami do drożdżowego (więc nie musicie się męczyć wyrabianiem). Ciasto musi być plastyczne! Jeśli takie nam wyjdzie - wszystko będzie ok. (a wychodzi za każdym razem). Po wymieszaniu ciasta odstawiamy ciasto do wyrośnięcia- na ok godzinę- podwoi swoją objętość.

A teraz krok po kroku:
ciasto z miski przekładamy na stolnicę i wałkujemy (ja rozciągnęłam je tylko rękami tworząc prostokąt taki 30 na 50 cm)

 Roztopionym masłem smarujemy ciasto:  
 Posypujemy mieszanką cukru, cynamonu i kakao.
 Placek kroimy na 6 mniej więcej równych prostokątów:
 Układamy jeden na drugim tworząc "kanapkę".
 Potem "kanapkę" kroimy na mniejsze "kanapki" około 5-6 cm grubości
 I układamy w poprzek krojonego boku w keksówce:
 Odstawiamy do wyrośnięcia:
 Wstawiamy do nagrzanego do 170 stopni  piekarnika  na 30 minut (ale trzeba czasem wyższej temperatury - zależy od piekarnika)
 I oto mamy pięknego rwańca, którego absolutnie się nie kroi, tylko rwie.


 Rwaniec znika w zastraszającym tempie. Zamiast cynamonu dawałam również marmoladę. Z ciasta robiłam też rogaliki, chałkę i roladę z makiem. Naprawdę z czystym sercem mogę stwierdzić, że to ciasto niezwykle uniwersalne i "zawsze wychodzące"

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"fejsbukowi /wirtualni/ przyjaciele"

...koniec roku...