73

PIERNICZKI


Czas jaki mamy, każdy widzi. Wypieki, wypieki....
Czas pachnących kuchni....
Moja serdeczna koleżanka, znakomita krakowska aktorka Ola Godlewska (Teatr Bagatela) podzieliła się ze mną świetnym przepisem na pierniczki. Jest niezwykle łatwy i chyba nie ma osoby, której te pierniczki nie wyszły.

Składniki (na około 4 duże blachy pierników):
pół kilograma mąki;
20 dag cukru pudru (dałam taką ilość na kilogram mąki)
20 dag miodu
12 dag masła (dałam 40 dag na kg mąki- są bardziej kruche)
1 jajo (JEŚLI CIASTO BĘDZIE ZBYT GĘSTE 2 JAJA)
1 łyżeczka sody oczyszczonej;
opakowanie przyprawy korzennej (można zrobić samemu - wszystkie składniki - kardamon, goździki, cynamon, kolendrę,imbir, ziele angielskie, gałkę muszkatołową, anyż, pieprz kolorowy - mielimy w moździerzu lub młynku i mamy przyprawę).

I teraz są dwie drogi - albo wkładamy do maszyny i czekamy aż nam zrobi ciasto, albo sami (własnymi rękami) wygniatamy. Robiłam pierniki z kilograma. Po 5 minutach ugniatania pożałowałam, że jednak nie wyjęłam maszyny. Po wyrobieniu dałam ciastu odpocząć około 10 minut (no tyle zajęło mi szukanie foremek do pierników). Każdą foremkę natłuściłam od wewnątrz olejem, żeby było łatwo wykrawać pierniki. Kulę ciasta rozwałkowywałam na około 4-5 mm grubości. Wykrawane ciastka układałam na blasze pokrytej papierem do pieczenia. Piekły się około 6-7 minut w 165 stopniach /można dłużej, ale ja nie lubię zbytnio wypieczonych/. Jeśli ktoś piecze na termoobiegu trzeba pilnować, bo w minutę mogą zrobić się czarne (tak zmarnowałam 1 blachę). Z kilograma mąki wyszło mi 8 dużych blach (pewnie około 200 pierniczków).

Do dekoracji pierników użyłam własnoręcznie zrobionego lukru i...własnoręcznie kupionych ozdób :)

Lukier:
1 białko
cukier puder (na oko 15- 20 dag).

Jajko wkładamy do wrzątku na 10 sekund. Wyjmujemy i rozbijamy, oddzielając żółtko od białka. Do białka wsypujemy cukier puder. Jeśli chcemy mieć bardziej płynny lukier to te dwa składniki mieszamy widelcem, jeśli ciut gęstszy - używamy miksera. Mój lukier miał konsystencję coś pomiędzy gęstą śmietaną a gęstym kefirem. Można było nim swobodnie malować po ciastkach pędzelkiem (uprzednio wyparzonym).
Oczywiście, można uzyskać lukier w różnych kolorach, dodając do niego barwniki spożywcze. Jednak ja użyłam naturalnych barwników, więc lukier miał kolor brązowy (kawa inka), pomarańczowy (słodka papryka), żółty (cynamon+odrobina curry). Czerwony uzyskamy z soku z buraka, a zielony ze szpinaku (obu składników nie posiadałam). Można też zrobić lukier z soku z cytryny z cukrem pudrem (lub sokiem z pomarańczy). Ale jeśli chcemy zaoszczędzić czas, to oczywiście kupujemy lukier gotowy i dekorujemy ciastka.





Pierniczki są pyszne....przepyszne....
Polecam gorąco i....smacznego.


ZDJĘCIA MOJEGO AUTORSTWA.


Popularne posty z tego bloga

...koniec roku...

Moja "adoptka"